Een veel gemaakte fout in copywriting is het overmatig gebruik van HOOFDLETTERS. Er is een trend om woorden in hoofdletters te schrijven waardoor het woord belangrijker zou worden. Dat is niet zo. Het is grammaticaal fout en maakt het moeilijker om de tekst te lezen. Het is essentieel dat klanten jouw boodschap snel en makkelijk kunnen lezen. Dus, geen hoofdletters meer!

banner zonder hoofdletters
Woorden in hoofdletters lees je letter voor letter, dus langzamer.

Hoofdletters gebruik je in twee situaties: aan het begin van een zin en bij namen.
Je gebruikt ze bij namen van personen, bedrijven, instellingen, merken, wetten, boeken, aardrijkskundige plaatsen, talen, dialecten, volkeren, feestdagen en historische gebeurtenissen. Ook afleidingen van eigennamen en eigennamen in samenstellingen schrijf je met een hoofdletter. Dat lijkt eenvoudig maar er zijn ook uitzonderingen. Ook is het soms lastig te bepalen wanneer je met een naam te maken hebt.

Het Financieele Dagblad is van mening dat hoe minder hoofdletters we gebruiken, hoe beter. Plaatsen en organisaties beginnen met een hoofdletter; persoonlijke titels meestal niet. Gebruik bij twijfel kleine letters, tenzij het resultaat er raar uitziet of verwarrend is.
FD

Ook in het Engels wordt het onjuist gebruik van hoofdletters sterk afgeraden.

Capitalisation is the source of great tribulation. Please adhere to the following guidance. Too many capital letters are ugly. Capitals interrupt the passage of the eye along a line. They are often unnecessary, especially with non-proper nouns such as government or ministry. Struggle to avoid them unless to do so looks absurd. If in doubt use lower case. In general, the proper names of people, their formal titles and names of well-known and substantial institutions require titles.
The Economist

Gebruik bij twijfel kleine letters, tenzij het er absurd uitziet.

085-301 5223