Marketingstrategieën zijn veranderd doordat digitale mogelijkheden groter en genuanceerder zijn geworden. Met toegenomen hoeveelheid data, online platformen en andere digitale kanalen zijn de mogelijkheden voor marketing ongelooflijk gegroeid. Deze veranderingen hebben een aantal trends teweeggebracht die tot hogere groei, naamsbekendheid en loyalty kunnen leiden, mist op een juiste manier ingezet.

1. Personalisatie
Met de digitale vooruitgang verwachten de meeste klanten een gepersonaliseerde marketingervaring. Wanneer klanten online browsen, verwachten ze alle informatie te vinden die ze nodig hebben over een product, dienst of bedrijf. Bestaande klanten verwachten dat bedrijven op de hoogte zijn van hun eerdere bestellingen en dat ze suggesties krijgen voor aanvullende producten die hen mogelijk interesseren.

Volgens onderzoek van Epsilon is de kans groter dat 80% van de klanten een aankoop doet bij een bedrijf dat een gepersonaliseerde ervaring biedt dan bij een bedrijf dat generieke advertenties aanbiedt. Met personalisatie zijn jouw campagnes effectiever en resultaatgerichter.

2. Dataintegratie
Data is een integraal onderdeel van digitale transformatie. Het vastleggen van klantgegevens is slechts het begin. Als je eenmaal bent begonnen met het bijhouden van klikken, aankoopgeschiedenis, tijd op de site en afgebroken aankopen, kun je beginnen met het analyseren van deze gegevens om zinvolle inzichten te krijgen om beter te begrijpen wat het gedrag van klanten op jouw website stimuleert. Wat je uit deze analyse leert, moet leiden tot een integratie van jouw analyses in de marketingplannen en -processen.

Gebruik big data van jouw bedrijf om jouw ideale klant te definiëren, erachter te komen waar ze zijn en wat hen motiveert om te kopen. Dit is essentieel bij het uitzoeken hoe en waar je jouw marketing op richt.

3. Klantervaring
Het verbeteren van de klantervaring is een andere nieuwe marketingtrend die aan kracht wint. Zodra je een klant vasthoudt met jouw marketingcampagne, is de ervaring die ze hebben met jouw merk van groots belang. Zeven van de tien klanten beweren dat ze meer geld hebben uitgegeven aan een bedrijf dat goede service levert dan aan een bedrijf met matige service. Klantervaring is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie omdat het potentiële klanten kan vasthouden en terugkerende klanten kan opleveren.

4. Generatie Z
Generatie Z omvat personen die zijn geboren tussen 1997 en 2012. Deze generatie is oud genoeg om te werken en geld uit te geven, en ze zijn waardevolle klanten geworden. Als generatie Z jouw beoogde klant kan zijn, is het belangrijk om te begrijpen hoe deze generatie verschilt van die in het verleden. Generatie Z wisselt regelmatig van mening, dus jouw bedrijf moet op de hoogte blijven van trends in de branche en klaar zijn om producten, diensten en marketingstrategieën te draaien wanneer dat nodig is.

Generatie Z’ers zijn opgegroeid met technologie en brengen gemiddeld 14 uur per week door op hun mobiele telefoons. Ze zijn gewend aan directe reacties en informatie. Het implementeren van AI-systemen in jouw online marketingstrategie kan helpen om de interesse van deze generatie vast te houden en de ervaringen te bieden waaraan ze gewend zijn.

De nieuwste marketingtrends laten ook zien dat generatie Z eerder interactie heeft met merken die echt en authentiek zijn. 76% van de generatie Z’ers voelt zich aangetrokken tot merken die reageren op hun feedback omdat ze het zien als een teken van authenticiteit. Door een transparante marketingstrategie te ontwikkelen die het verhaal van jouw bedrijf vertelt en betrekking heeft op mogelijke problemen van klanten, kun je gemakkelijker in contact komen met deze generatie klanten.

5. Automatisering
E-mailcampagnes worden waarschijnlijk geautomatiseerd omdat marketeers gepersonaliseerde e-mails kunnen opzetten en deze kunnen plannen om op een bepaald moment naar een lijst met abonnees te verzenden.

Sommige bedrijven gebruiken marketingautomatisering ook om op hun sociale media te posten of om contact op te nemen met klanten over de status van een product of het volgen van zendingen. Bedrijven die geautomatiseerde marketing gebruiken om in contact te blijven met potentiële klanten, hebben 451% meer gekwalificeerde leads ontvangen dan bedrijven die geen actie ondernemen.

Marketingautomatisering bespaart je tijd omdat je niet één voor één e-mails hoeft te verzenden of te onthouden wanneer je op sociale media moet posten. 30% van de marketeers beweert dat het grootste voordeel van het implementeren van een geautomatiseerde marketingstrategie de tijdsbesparing is. Door enkele van jouw marketingtaken te automatiseren, kun je op een gemakkelijke manier meer klantcontacten en marketingactiviteiten uitvoeren.

6. Privacy van klanten
Met veel nieuwe digitale tools die bedrijven helpen hun marketingpraktijken te verbeteren en af ​​te stemmen, zijn klanten gevoelig geworden voor hoe hun gegevens worden gebruikt. De privacy van klanten staat voorop bij veel van de nieuwste marketingtrends, dus het is belangrijk voor bedrijven om de best practices te gebruiken bij het omgaan met deze gegevens. Datalekken van klanten kunnen de reputatie van jouw merk ruïneren, dus het is cruciaal om op de hoogte te blijven van het nieuwste beveiliging mogelijkheden.

Om ervoor te zorgen dat je alle privacy- en gegevenswetten voor klanten naleeft, is het belangrijk dat je de wetgeving begrijpt die voor jou van toepassing is. Bescherm de privacy van de consument en de reputatie van jouw merk door ervoor te zorgen dat jouw bedrijf de wetten voor gegevensverzameling naleeft en klantengegevens veilig houdt.

7. Digitale transformatie
Digitale transformatie vindt plaats wanneer jouw bedrijf zich binnen al zijn facetten aanpast aan nieuwe digitale processen en procedures. Dit kan het gebruik van een managed services provider (MSP) omvatten om te helpen bij processen zoals IT-beheer of infrastructuuronderhoud.

Wanneer je digitale transformatie nastreeft, vindt je het misschien gemakkelijker om jouw marketing te automatiseren, een gepersonaliseerde klantervaring te creëren en te profiteren van andere geavanceerde marketingtrends. Door jouw bedrijf digitaal te transformeren, kun je jouw processen stroomlijnen en verbeteren, zodat ze efficiënter en klantgerichter worden.

Door deze marketingtrends slim in jouw bedrijfsplan te implementeren, kun je concurrerend blijven. Door digitale marketingtools te verkennen en te gebruiken, zoals marketingautomatisering en gegevensintegratie, ontwikkelt je een effectieve marketingcampagne die resultaten oplevert.