Veel bedrijven versturen e-mailnieuwsbrieven, dus hoe onderscheid je jouw nieuwsbrieven van de rest? Wat is de sleutel tot een succesvolle nieuwsbrief?
De Open Rate, Click Rate en Unsubscribe Rate variëren per industrie. Als je de onderstaande zes tips opvolgt, vergroot je het succes van je nieuwsbrief aanzienlijk.

1. Zorg voor inhoud die het lezen waard is
Dit zou eigenlijk voor de hand moeten liggen, maar het is verrassend hoeveel nieuwsbrieven er worden verzonden die slechts een lijst met advertenties zijn. Niemand kijkt tv alleen voor de advertenties, hoe vermakelijk ze ook zijn. Zorg er dus voor dat je nuttige en interessante inhoud levert die jouw lezers mogelijk interessant vinden. Nu wil je natuurlijk ook advertenties in jouw nieuwsbrief plaatsen. Je moet tenslotte de kost verdienen. Maar zorg ervoor dat er iets anders is om jouw lezers geïnteresseerd te houden, ook al betekent dat alleen maar speciale aanbiedingen. Als je tips en advies kunt geven, of nieuws uit de branche, zijn dit de belangrijkste dingen waar de lezers mogelijk in geïnteresseerd zijn.

2. Grijp de lezer met het onderwerp
Mensen ontvangen tegenwoordig zoveel nieuwsbrieven en andere e-mails dat je ervoor moet zorgen dat lezers jouw nieuwsbrief direct willen lezen. Anders zullen ze het waarschijnlijk helemaal niet lezen. Je nieuwsbrief moet letterlijk “LEES MIJ EERST” schreeuwen. Schrijf dus een pakkend onderwerp voor je nieuwsbrief.

3. Creëer vertrouwen
Zorg ervoor dat je consistent bent met je nieuwsbrieven en dat je abonnees weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze je nieuwsbrief openen en lezen. Dat betekent niet dat je geen variatie toevoegt of nieuwe technieken probeert. Zorg ervoor dat lezers zich niet voor de gek voelen omdat het onderwerp niet lijkt op de inhoud van de nieuwsbrief. Op den duur zorgt het ervoor dat lezers vertrouwen hebben in wat je te zeggen hebt en je behandelen als een autoriteit op dit gebied.

4.Schrijf voor je publiek
Jij bent de expert in jouw vakgebied, jouw abonnees waarschijnlijk niet. Dit betekent dat je alles in lekentermen moet uitleggen en alle bedrijfstermen, afkortingen en acroniemen moet uitleggen. We raken allemaal gewend aan jargon en we vergeten vaak dat anderen dit niet automatisch begrijpen.

5. Hou het kort en simpel
Mensen hebben het druk. Zorg er dus voor men snel en eenvoudig de informatie uit je nieuwsbrief kunnen halen. Het betekent ook dat je nieuwsbrieven niet volpropt met te veel informatie en te veel verschillende artikelen. Er zijn veel bedrijven met grootse ideeën over het versturen van nieuwsbrieven en ze vullen hun eerste editie met 10 artikelen. In de volgende editie hebben ze geen ideeën meer over. Na een paar maanden verdwijnt de impuls en komt de volgende editie nooit meer.

6. Verstuur ze regelmatig
Als mensen je nieuwsbrief ontvangen en het is zo lang geleden dat ze de vorige nauwelijks kunnen herinneren, sta je waarschijnlijk onderaan hun leeslijst. Het is moeilijk om de juiste frequentie te krijgen waarbij je in de hoofden van mensen blijft maar niet zo vaak dat het vervelend wordt. Ergens tussen een keer per week en een keer per maand wordt meestal als goed beschouwd.

MKX biedt een nieuwsbriefpakket aan dat in jouw website is geïntegreerd, zodat bezoekers zich rechtstreeks vanaf jouw website kunnen abonneren en je een consistente branding op jouw website en nieuwsbrief hebt. Het biedt ook analyses, zodat je precies kunt zien wie je nieuwsbrief hebben geopend.
Neem contact met ons op om te ontdekken hoe je een nieuwsbriefpakket in jouw website kunt integreren.